gezichtsbedrog met fotografie

Vorig jaar heb ik een ontzettend leuk projectje bij beeldende vorming gedaan met groep 7/8. Ik had even geen zin in tekenen of knutselen en ben met mijn groep met fotografie aan de slag gegaan. Omdat we in de klas de beschikking hadden over 3 tablets heb ik die ook ingezet

nodig:
- fototoestellen of telefoons/tablets die foto's kunnen maken
- tablets met de app 'snapseed' (https://itunes.apple.com/nl/app/snapseed/id439438619?mt=8 of https://play.google.com/store/apps/details?id=com.niksoftware.snapseed&hl=nl
- indien je geen tablets hebt: snapseed is ook te downloaden voor computers. Een ander programma gebruiken kan natuurlijk ook.

beschrijving:
In de klas begonnen we met een aantal afbeeldingen van dit pinterest bord: http://www.pinterest.com/jufjantine/project-fotografie/
We bekeken de foto's goed en bespraken wat we zagen en hoe sommige dingen in elkaar zaten.
Vervolgens heb ik de klas in drietallen verdeeld. De drietallen kregen de opdracht om ook foto's te gaan maken met gezichtsbedrog. De eerste keer hebben we op het schoolplein gewerkt, de tweede keer zijn we naar het nabijgelegen park gegaan.
Na het maken van de foto's werden alle foto's naar de tablets geexporteerd. Elk groepje kreeg de opdracht de drie beste foto's uit te kiezen en deze te bewerken met de app Snapseed.

Let op:
als kinderen met hun eigen fototoestel of mobiel foto's maken is het belangrijk om goede afspraken te maken over de foto's ivm privacy. Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en alle foto's (ook de mislukte foto's) direct naar mijn computer te kopieren en ze niet op het toestel van het kind te laten staan. Op die manier voorkom je dat kinderen de foto's op ongewenste plekken gaan gebruiken.
Natuurlijk breng je vooraf ouders op de hoogte en zorg je dat je toestemming hebt om de kinderen op de foto te zetten.